Joda, du leste riktig. Denne oppfordringen gjelder selvfølgelig ikke alle, og må ikke forveksles med om en bør være tilstedeværende. Vi har tidligere skrevet litt om hvor viktig det er med tilstedeværelse på sosiale medier, som i bloggen «Sosiale medier – bor du på en øde øy?».
Er du en av de som har registrert en bedriftsprofil på Facebook, LinkedIn, Google+, Twitter eller annet, men ikke har tid eller anledning til å oppdatere profilene, vise aktivitet eller bruker de til annonsering? Da bør du faktisk vurdere å fjerne den/de. Dette gjelder spesielt mange småbedrifter der ute. Hvis du tenker over det, «annonserer» du ikke stort annet enn at du faktisk ikke er aktiv. Din tilstedeværelse blander seg også med treff på søkemotorene, som din gode nettside, og genererer noe trafikk. De som da besøker disse stedene og ikke din nettside, vil nok ikke bli svært imponert over en bildeløs, innholds fattig og utdatert profil. Om du ønsker være eksisterende, fokuser da heller på de medier som du rekker håndtere og som du mener er mest relevant for deg og din virksomhet. Det kan med andre ord bli for mye av det gode. Vil du selge noe som ikke virker tiltalende? Selvfølgelig ikke. Det må vel da også gjelde hvordan din bedrift i seg selv fremstår?
Vil ikke den enkle eksistensen være en portal til for eksempel hjemmesiden når noen søker etter deg, spør du kanskje. Vel, svaret er egentlig ganske enkelt. Hvis du driver en klesbutikk, hvor du har lagt sjelen ned i inventaret, men har oversett din forferdelig utdaterte fasade, hvor stor er sjansen for at kunder titter innom deg? Selv forventer jeg ikke stort av stedet hvis førsteinntrykket ikke virker tiltalende både visuelt og innholdsmessig. Potensielle kunder, som aktivt søker etter akkurat din bedrift, med navn, vil med størst sannsynlighet bruke en søkemotor. Sosiale medier er kanaler som må brukes aktivt for å ha god effekt. Har du behov for annonsering via sosiale medier i ny og ne, kan du for eksempel bare ta deg bruk av et byrå, så slipper du fremme noe som ikke presenterer din bedrift fra sin beste side.
Konklusjonen må altså være: Det er i mange tilfeller bedre å være helt fraværende, enn å være tilstedeværende med noe som er utdatert og lite tiltalende.
Jan Erik Stuedal
Daglig Leder | Post Social AS