Fra 1. juli 2024 endres kravene til hvilke opplysninger som skal være med i arbeidsavtaler / arbeidskontrakter. Dette gelder arbeidsavtaler som bli inngått etter 1. juli og det er dermed ikke et krav om å oppdatere eksisterende arbeidsavtaler – hvis ikke arbeidstaker ber om å få dette. Fristen for å gjennomføre endringen er da to mnd.
De 10 punktene er som følger:
- Arbeidssted
- Eventuell prøvetid
- Fravær betalt av arbeidsgiver
- Oppsigelse
- Ulike lønnselementer
- Varierende og periodevis arbeidstid
- Vakt-endringer og overtid
- Identitet til innleier
- Rett til kompetanseutvikling
- Ytelser til sosial trygghet som arbeidsgiver betaler for
I tillegg strammes reglene inn for når en skriftlig arbeidsavtale skal være på plass – fra 30 dager etter ansettelse til 7 dager etter ansettelse. Dette gjelder dersom arbeidsforholdet har en varighet på mer enn én mnd. Dersom det er mulig skal arbeidsavtalen være på plass tidligere.
I en pressemelding sier Tonje Fanes, seksjonsleder for regelverk i Arbeidstilsynet, at lovendringen ikke er ment å rokke ved arbeidsgivers styringsrett, men at de tar sikte på å styrke arbeidstakernes rett til informasjon om arbeidsforholdet.
NHO har informert sine medlemsbedrifter om de nye kravene