Jeg er nok ikke alene om å være noe kritisk til en del råd og veiledninger jeg syns det skrives litt for mye om der ute. Mye blåses fryktelig opp. Hvordan å kle seg på jobb og i intervjuer, er et av mange tema som stadig dukker opp, igjen og igjen, nesten til det kjedsommelige. Sikkert en del som påvirkes i negativ retning av dette også, som med alt annet moterelatert. Konsekvensen er å kunne bli usikker på seg selv, sin stil og eget selvbilde. Joda, en skal ha godt i tankene hvordan en fremstiller seg. Ja, en skal kle seg etter anledningen og, ja, en skal ikke dukke opp med hullete bukser til intervjuet. Du skal heller ikke gå med trusa utenpå buksa, eller møte i redningsvest bare fordi intervjuet er hos Røde Kors. Sunn fornuft.
Selvfølgelig er det greit å påminne om noen av disse kjørereglene, men å begynne med flisespikkeri og oppfordringer – som for eksempel å stå utenfor jobben å studere hva andre ansatte har på seg før du skal i intervjuet, syns jeg er på kanten.
Det som glemmes oppe i alle disse skriveriene er hvordan DU har det. Jeg syns det er langt viktigere å fremheve at en skal kle seg slik at en føler seg vel. Til intervjuet kan en «smøre på» litt ekstra, men i hvert fall i det daglige bør en kunne ha seg selv litt mer i tankene. Noen steder er det dresskoder, og det er greit. Da får du heller bruke det spillerommet som finnes innenfor regelverket, og spørre hvis du er usikker. Personlig setter jeg pris på litt variasjon i arbeidsmiljøet, istedenfor at alle ser ut til å komme rett ut fra hovedrollen i «Men in Black»
Nå er det jo en gang slik at det ikke er alle som føler seg vel i for eksempel dress. Poenget må vel være, der det er rom for det, å kle seg optimalt i forhold til yrke og hva en føler seg på topp i selv? Ikke etter andres smak. Føler du deg vel, vil du yte bedre og fremstå mer selvsikker. Så fremt en ikke jobber innen moteverdenen, blir jeg særdeles lite imponert over en rekrutterer som vil henge seg veldig opp i din klesstil også, så lenge du er innenfor kjørereglene og bruker sunn fornuft. Smaken er som baken og du kan ikke tilfredstille alle andre sin stil.
Din fremtreden er noe en etter min mening bør ha langt mer i tankene enn hva en har på seg. For meg er det stor forskjell på om du har sløyfet slipset, kontra det å komme slafsende på tyggisen.
På den andre side, kan en med fordel «kle seg opp» for å føle seg bedre. Trives du for eksempel i dress, så ha den for all del på deg, selv om du ikke må. Såfremt det passer ditt yrke selvfølgelig. Jeg husker selv en av mine første jobber (før en kunne få så mange «gode råd» via internett), som telefonselger, at jeg dro på meg pent antrekk. Ikke måtte jeg, og heller ikke en kunde som så meg, men det var heller ikke poenget. Jeg fant ut jeg følte meg vel, mer «profesjonell» og ytet bedre.
Konklusjonen her må være at det er du, din personlighet og din kompetanse som i første rekke skal skinne, ikke nødvendigvis penskoene. Hvis det medfører å kle seg litt «opp» eller «ned», så vil det kunne være til fordel både for deg og ditt arbeid.
Jan Erik Stuedal
Daglig Leder | Post Social AS