Møt Vera. Hun er engasjert for å ta seg av innledende jobbintervjuer for IKEA i Russland. I den forbindelse kan hun håndtere opp mot 1500 intervjuer daglig. Hun jobber full tid, gratis og blir aldri sliten. Hva er hennes hemmelighet? Hun er selvfølgelig en robot, skriver Washington Post.
Det er den russiske bedriften Stafory som har utviklet roboten Vera. Hun tar unna mye av det tidkrevende og kostbare grunnarbeidet. Ikke bare intervjuer hun deg ved hjelp av maskinlæring og kunstig intelligens, hun sender også ut tilpasset oppfølgingsmail.
Til Washington Post sier IKEA sin talsperson, Daniela Rogisic, at de mottar tusenvis av CV ‘er årlig fra personer som vil jobbe hos de. Det å sile ut kandidater de vil gå videre med er tidkrevende arbeid og motivasjonen for at de ville prøve ut programvaren.
Programvaren brukes i dag av et par hundre selskaper i Russland (blant annet Pepsi og L’Oreal) og ufører i dag omtrent 50.000 intervjuer daglig. Dette ifølge en av selskapets grunnleggere Alexei Kostarev. Vera ble skapt for å komme i kontakt med potensielle jobbsøkere, hun oppsøker deg nesten som en «hodejeger».
«Vi ønsket å skape en software som fungerte som Uber for jobbsøking, men i stedet for å ringe etter en bil, kunne selskapet via systemet få mulighet til å ringe en mengde jobbsøkende mennesker» – sier Kostarev.
Prosessen starter etter at arbeidsgiver har gitt Vera en stillingsbeskrivelse og skreddersydde intervjuspørsmål. Vera tar så en proaktiv rolle. Roboten er linket til store CV-databaser, hvor hun kan matche søknader og CV ‘er. Når hun har funnet en match, ja da ringer hun kandidaten. Så langt kan hun kun Russisk og Engelsk og innleder samtalen med «Hi, my name is Vera, and I am a robot – are you still looking for a job? Svarer du «ja» starter intervjuet. Etter et ca 8 minutter langt intervju, vil Vera sende potensielle kandidater videre til en menneskelig rekrutterer. Kostarev sier intervjuene kan foregå både over telefonen og i form av videochat. Du kan til og med stille henne spørsmål, hvorpå hun vist nok svarer godt for seg i 82 % av tilfellene.
Kostarev mener fortsatt det til syvende og sist er mennesker som burde avgjøre hvem som blir ansatt, særlig når det kommer til mer kvalifiserte roller som ledelse. Hans løsning er mest effektiv til å arbeide med masserekruttering, for eksempel innen forretningsområdet salg og bygge bransjen, sier han.
Det eneste spørsmålet som gjenstår nå er når vi i Norge også får en telefon med stemmen «Hei, det er roboten Vera som ringer – er du fremdeles på jobbjakt?
Jan Erik Stuedal | Post Social