Så du har kanskje fått med deg betegnelsen, men hva er egentlig sosial rekruttering?
Terminologi og innhold
Vel, terminologien kommer fra det mer internasjonale uttrykket «social recruiting» eller «social media recruitment». I uttrykket ligger muligens en del mer enn du hadde sett for deg. Kort fortalt er sosial rekruttering bruk av sosiale medier som verktøy i rekrutteringsprosessen. Sosiale medier i denne forstand (i hvert fall fra en rekrutterer sitt perspektiv) er et meget vidt begrep. Mens noen kanaler helt tydelig faller inn under sosiale medier paraplyen, strides det om andre. Ta LinkedIn for eksempel, som ofte blir forbundet med et sosialt media, men som mange (inklusive meg selv) heller vil definere som et sosialt nettverk. Nå skal ikke jeg gå inn på de forskjellige mediene og stridene her. Kanskje ville det vært bedre å definert det som «interaktive medier rekruttering». Dette da det i stor grad dreier seg om medier hvor vi kan samspille med andre og/eller kan interagere på andre brukere sitt publiserte innhold. Dette er steder hvor en med riktig kompetanse innen tilgjengelige verktøy, kan selektere hvem som kan se din annonse på bakgrunn av brukere sin tilgjengelige registrerte informasjon, aktivitet og/eller preferanser. I sosial rekruttering sammenheng da med stillingsannonser eller kampanjer for Employer Branding – dette være seg via betalte eller kostnadsfrie løsninger.
Innen terminologien sosial rekruttering ligger også bruk av sosiale og digitale medier for å kunne finne eller oppsøke informasjon om potensielle kandidater. Du har sikkert lest flere artikler hvor du blir anbefalt å være forsiktig med hva du legger ut på sosiale medier, nettopp av den grunn at arbeidsgiver, eller en potensiell arbeidsgiver, enkelt kan søke deg opp og kunne skape seg et negativt inntrykk av hva de finner.
Sosial rekruttering er en krevende nisje
Fra en annonsør/rekrutterer sitt perspektiv er det en ting som gjør sosial rekruttering vanskelig. Det er nemlig få som tenker over at de fleste sosiale/interaktive mediene faktisk ikke ble laget med tanke på rekruttering. Deres målrettingsverktøy ble laget for det langt større markedet relatert til reklame/merkevarebygging/markedsføring – hvor en mengde aktører har spesialisert seg. Mange som er bevisst på at det er elementære forskjeller, vet ikke hvordan handle ut fra det, eller tror de har tatt det med i betraktningen og gjør ting riktig. Det er en meget stor forskjell på å annonsere de nye produktene du har fått i hylla i butikken din vs. det å målrette kandidater for å få tak i den nye butikksjefen din. Dette er et tema vi har skrevet mer om før (klikk her for å lese). Ta min kone her for eksempel (vår største fan og konstruktive kritiker). Jeg har følelsen av at hun har gjort det til en misjon å prøve ta oss i dårlige målrettinger. Med en make som sier seg være spesialist på målretting, er hun nok litt følsom når det kommer til å få helt uaktuelle ledige stillinger presentert i sin nyhetsfeed på sosiale medier, eller i annonseplasseringer tilknyttet til respektive medier (hun er tross alt for eksempel ikke en elektriker) – og hjelpe meg, hun er overalt. Klarer hun ikke se hvem som står bak, ja da tikker det inn en skjermdump på mobilen min med et spørsmål om det er vi som har bommet helt. Ikke rart jeg sørger for at vi er på tå hev ?
Vårt perspektiv
I Post Social har vi altså spesialisert oss på hvordan å kunne bruke målrettingsverktøyene riktig i rekrutteringssammenheng. Selv har jeg jobbet i posisjoner relatert til arbeidsmarkedet i nesten hele min karriere – rekruttering via sosiale medier siden 2012. Den gang (høres veldig gammelt ut, noe det forsåvidt også er i denne sammenheng) var det ikke mange stillingsannonser eller Employer Branding kampanjer å se i sosiale medier her i Norge, men når vi kom til 2015 viste en undersøkelse at hele 5 av 10 ville klikket på en jobbannonse i sosiale medier selv om de ikke var på jobbjakt. Det har i hvert fall ikke blitt noe mindre, og ja, potensialet strekker seg langt ut over bare Facebook og LinkedIn! Du må bare vite hvordan utnytte de andre mediene også i rekrutteringssammenheng. Temaet sosial rekruttering har vist seg mer utfordrende enn jeg trodde det skulle være/bli første gang vi startet veien med å spesialisere oss. Denne verdenen består av konstante endringer vi må følge med på for våre kunder og jeg overdriver ikke når jeg sier jeg fortsatt (7 år etter) lærer noe nytt nesten hver eneste dag. Lærdommer våre kunder drar god nytte av. Uansett, jeg håper nå du er blitt litt bedre kjent med hva som ligger bak terminologien. Har du innspill, spørsmål, ris eller ros du ønsker dele med meg? Ja da er du velkommen til å kommentere under eller sende meg en mail på jes@postsocial.no.
Jan Erik Stuedal | postsocial.no