Facebook og Instagram har, spesielt i senere tid, vært kritisert for å ha levert for mye uinteressant innhold i feeden din. Du har sikkert merket at du har blitt mindre eksponert for innlegg fra din omgangskrets, for eksempel.
Som en del av en større satsning, skal Meta (Facebook og Instagram sitt morselskap), ifølge deres pressemelding, gi deg mer innhold tilpasset deg og dine interesser. Dette vil si familie, venner, sider du følger, grupper osv. Det har vært funksjoner som har latt deg tilpasse innholdet du ser til en viss grad før også, men nå skal det vist nok bli enklere. Dette vi si du enkelt skal kunne velge «vis mer» på innhold du vil se mer av, og «vis mindre» på innhold du ikke finner like interessant. Det at du enklere kan være med på å styre innholdet, vil også gjøre algoritmen smartere. Dataene som samles inn, vil gjøre både nåværende og fremtidige funksjoner bedre.
Du skal finne den nye Facebook-funksjonen, som også snart vil bli testet på Reels, ved å trykke på menyen med tre prikker i høyre hjørne. Den vil derimot kun være til stede i perioder for nå.
HVA KAN DETTE BETY FOR ANNONSØRER INNEN VÅR KATEGORI – JOBB?
For en tid tilbake satte Facebook og Instagram annonsører innen bolig, kreditt og jobb inn under det de omtaler som spesialkategorier. Annonsører innen disse kategoriene skulle få mindre valg av målrettingskritterier for å unngå diskriminering. For eksempel skulle en ikke kunne velge kjønn, alder og en rekke andre detaljerte målrettingskritterier, for å velge hvem som skulle få se annonsen og ikke.
I seg selv er jo dette flott, men det krever mye mer av annonsøren. Noen annonsører har nok tenkt at dette ville gjøre det enklere. Det ble jo tross alt mindre valgmuligheter i verktøyene for målgruppen å velge mellom. At dette er en sterk undervurdering, har du nok merket på din feed. Tar vi for eksempel jobb kategorien (som vi ha spesialisert oss innen), har du nok merket et økende antall kampanjer (for eksempel stillingsannonser) som ser ut til å være fullstendig skivebom. Primært ligger grunnen i mangel på forståelsen av at det nå faktisk er blitt vanskeligere å treffe riktig innen jobbkategorien. Alt dreier seg om å få algoritmen (altså Facebook og Instagram sin datastyrte intelligens) til å vise annonsen til riktig kandidater. Mer enn noen gang trenger dermed kampanjen å være kunnskapsbasert og gjennomtenkt. Dette for å utløse handling hos riktige personer, som igjen fører til at kampanjen vises til flere lignede riktige profiler.
Det er frustrerende å få mye irrelevant i feeden sin. Det at Facebook og Instagram nå bedrer måten en kan gi tilbakemelding på innholdet, er svært positivt og vil kunne legge press på annonsørene til å bedre kampanjene. For et byrå som oss, som ikke skyter ut rekrutteringsrelaterte kampanjer fra hofta, er dette en meget velkommen forbedring. Den vil legge press på dårlige annonsører og quick-fix-løsninger som forer feeden din, samtidig som den vil gjøre våre kunder sine kampanjer enda bedre. Tommel opp!