Asplan Viak
Dette har vært et veldig spennende prosjekt fra vår side. Hele prosessen med Post Social Norge AS har vært smidig, og krevd forholdsvis lite ressursbruk fra vår side – en erfaring vi sjelden gjør i samarbeid med eksterne. Oppdraget var komplekst, da vi ønsket å nå en bred målgruppe, likevel kan vi konstatere at vår kampanje hadde svært god effekt – noe vi fortsatt merker ringvirkningene av, sier Mette Ditlevsen Essebo, leder for kommunikasjon hos Asplan Viak.

Løsningen
Vår første løsning innebar å finne hvilken styrke(er) vi skulle legge vekt på i Employer Branding kampanjen. Valget var enkelt da Asplan Viak nylig har levert et av sine beste resultater noen sinne og i den forbindelse også ville rekruttere mye i tiden fremover. Ved hjelp av godt materiell redigerte vi en video og kjørte a/b tester med video og forskjellige bilder. Samtidig la vi opp to forskjellige budskap og målrettinger – en med budskap om stillinger over hele landet og en hvor vi målrettet lokalt i områder hvor det var ledige stillinger nå, med budskap om at det nå er stillinger «i nærheten». Valg av flater falt i dette tilfellet på Facebook, Instagram og LinkedIn.
Resultat
Vi traff svært godt alt fra start og nådde over en halv million visninger i målgruppen. Asplan Viak så en kraftig økning i trafikk på sine hjemmesider, og det ikke bare til karrieresiden. I tillegg økte tiden besøkende brukte på sidene. Dette, sammen med all annen statistikk, indikerte at vi traff målgruppen godt og at personer som kom til siden via våre kampanjer var relevante kandidater. Asplan Viak kjørte også samtidig andre bannerløsninger på diverse nettsider, men vår løsning og statistikk viste de klart beste resultatene.
Læring
Vi var godt kjent med målgruppen fra før og tok med oss lærdom fra tidligere kampanjer. Denne kunnskapen medførte også at vi raskt kunne sette oss inn i oppdraget og dermed krevde lite tidsbruk fra Asplan Viak. Asplan Viak var veldig engasjerte og forventningsfulle til dette første oppdraget. De har på hvert møte deltatt med ressurser både fra HR, marked og kommunikasjonsavdelingene. Dette har gitt oss et svært godt utgangspunkt med tanke på informasjon både før og etter kampanjekjøringen. Det å samle potensielle interne ressurser for korte effektive møter, gir både bedre kampanjer og mer effektiv gjennomføring. Det gjelder spesielt i starten, for å bli kjent, definere utfordringer, muligheter, forventninger og for kompetansedeling. Her har Asplan Viak vært flinke og utvilsomt bidratt til det gode resultatet.