Er du lei av å se mange irrelevante annonser og stillingsutlysninger på Facebook?

Nå er det en gang slik at for å kunne bruke en gratis tjeneste slik som Facebook, så kommer en ikke utenom å bli eksponert for annonser i en eller annen form. Dette være seg annonser for produkter og tjenester, eller stillingsannonser som nå flere og flere forsøker målrette. Når det er sagt, så er det handlinger du enkelt kan gjøre for å i hvert fall sørge for at annonsene, eller utlysningene, blir mer relevante og litt mindre irriterende for deg. Det er både du og annonsør tjent med. Litt lengre ned skal vi beskrive for deg enkelt og eksakt hva du kan gjøre. Først litt enkelt beskrevet, så enhver kan forstå hva som skjer.

 

Produkter og tjenester

Algoritmen plukker opp opplysninger om deg både fra faktaopplysninger som du legger igjen og handling/handlingsmønstre. Fra tid til annen kan det være at du også bryter ditt vanlige handlingsmønster og med det havner i litt feil bunke. La oss ta et litt forenklet eksempel; Du ser en annonse for en veske din kone kunne tenke seg til jul, du klikker på denne, kanskje også handler. Vips, du er nå blitt et mål for produkter/tjenester du generelt sett ikke er interessert i. Denne handlingen kan «leve» om deg i lang tid. Selv om mange annonsører også er dårlig i sin målretting og bruk av verktøy, kan en i et slikt tilfelle altså si verken du eller annonsør er skyld i at du har havnet i en litt feil bunke. Skjer det nok av ganger, kan det bli mye irrelevant (for deg) som popper opp fra tid til annen.  En annen grunn her er for eksempel feilklikk, som vi gjerne har mange av på mobilen mens vi scroller. Grunnene kan være mange, men informasjonen blir uansett tolket som for eksempel din interesse.

 

Hva så med ledige stillinger?

Når det gjelder stillinger er det litt mer komplisert. Her ligger nok ennå mer av skylden på annonsør, samt algoritmen, for at du ser fullstendig uaktuelle stillinger. Facebook sine målrettingsverktøy (og også andre 3. parts verktøy for målretting som noen annonsører bruker) er stort sett skapt for å promotere produkter og tjenester. Har ikke annonsør/rekrutterer dette i tankene vil verktøyene bli brukt helt feil, og du bli eksponert for mye irrelevant. Selv om du for eksempel har vist interesse for produkter, tjenester, sider, grupper eller annet som har med teknologi å gjøre (som svært mange av oss på et tidspunkt har), så vil ikke det si at du nødvendigvis vil passe som teknisk sjef, vil det vel?

 

Hva kan du gjøre

Har du sett de tre prikkene øverst til høyre på annonsene? Klikk der på den aktuelle annonsen du mener er helt «skivebom» – med tanke på hva som er aktuelt for deg. Her kan du umiddelbart for eksempel velge «skjul annonse», hvorpå du med handlingen forteller algoritmen at du ønsker se færre av denne typen for fremtiden. Lengre ned kan du også velge fortelle algoritmen at du til motsetning syntes «denne type annonse var nyttig».

I menyen kan du også velge «hvorfor ser jeg dette?» Her vil du få en indikasjon på hvordan annonsør har målrettet og dermed hvorfor du kan være i målgruppen (du ser dog ikke alle målrettingskriterier annonsør har valgt). Du kan også velge fortelle algoritmen om du er interessert i emnet som beskrives eller ikke (du ser en smiley for interessert og en for ikke interessert). Er det en virkelig plagsom annonsør for deg, ja da kan du her velge «alternativer» øverst til høyre (det står «alternativer» på PC, for mobil står det tre nye prikker du trykker på). Der kan du velge skjule alle annonser fra denne annonsøren.

Under «hvorfor ser jeg dette?» kan du også velge «administrere annonsepreferanser» (for øvrig også hele tiden tilgjengelig fra din hovedmeny). Denne er viktig for å ta litt tak i den informasjonen som er blitt samlet opp rundt din aktivitet og interesser. Her kan du redigere flere forskjellige områder, som igjen vil påvirke hva som blir vist for deg fremover (prøv deg litt frem). Ikke et sted du trenger besøke ofte, men gjør det i ny og ne. Har du aldri vært her, har det nok samlet seg opp masse som gjør at du blir eksponert for mange irrelevante annonser.

 

Hold faktaopplysningene dine oppdatert

Andre ting du kan gjøre er å holde faktaopplysningene om deg oppdatert til enhver tid. Legg ut alt du føler deg komfortabel med når det kommer til stilling, arbeidssted, studier, interesser, med mer, i din profil. I hvert fall hvis du ønsker holde deg oppdatert på aktuelle stillinger fra spesialister på sosial rekruttering, som oss selv.

Vi ønsker ikke være bidragsyter til å vise deg irrelevant innhold, men heller stikk motsatt. Vi håper derfor dette var nyttig lesing for deg! Sikkert ikke alle annonsører som er like glad for at vi retter fokus på dette, men for oss er din brukeropplevelse det viktigste. Dette hjelper også oss treffe deg med relevant innhold. Følger du disse rådene vil Facebook gi deg en bedre, mindre irriterende og en mer relevant opplevelse. Dette er enkle og raske rutiner du kan komme deg inn i med en gang du ser noe helt irrelevant.

 

Følg oss gjerne på Facebook og/eller andre sosiale medier (linker i bunn av siden) hvis du fra tid til annen vil høre mer om tilsvarende, samt hva som rører seg på arbeidsmarkedet. Er du kun ute etter ny veske til din kone, ja da anbefaler vi deg la være 😉

 

Har du innspill, ris eller ros er du velkommen til å ta kontakt. Dine tilbakemeldinger er viktig for oss.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Aktuelt

Endrede krav til innhold i arbeidsavtaler

Fra 1. juli 2024 endres kravene til hvilke opplysninger som skal være med i arbeidsavtaler / arbeidskontrakter. Dette gelder arbeidsavtaler som bli inngått etter 1. ...
Aktuelt

Jobber du med HR og rekruttering? Gjør du gode medievalg?

Til tross for at arbeidsledigheten i Norge er lav, er antall ledige stillinger fortsatt høy. Behovet for ansatte er altså stort selv om økonomien hos ...
Aktuelt

Olav Thon Gruppen velger Post Social

  Det er med glede vi kan informere om at Olav Thon Gruppen har valgt Post Social som leverandør for alle sine selskaper. Avtalen innebærer ...